Ben jij typisch generatie millennial?

Ik kreeg eindelijk erkenning: het ligt niet aan mij dat ik zoveel van reizen hou, ik ben generatie millennial. De kop in de Metro luidde dan ook: ‘Jongere wil liever op reis dan eigen huis of auto’. ‘Interessant’ dacht ik, maar wie heeft dit onderzoek dan uitgevoerd? Expedia, ja daar heb je het natuurlijk ook over een organisatie die zich op reizen richt. Er deden 1000 mensen per land aan het onderzoek mee, deelnemers waren in de leeftijd van 18 tot en met 64 jaar. Dit verspreid over acht landen waaronder Australië, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Verenigde Staten, Zuid Korea, Brazilië en China.

Volgens het artikel ben ik een jongere uit de ‘millennial generatie’, de generatie geboren tussen 1981 en 2000. Nu heb ik dit altijd al een interessante generatie gevonden, want ja wij zijn wel diegene die opgroeiden met de opkomende technologie, internet, social media en smartphones. Mede is technologie de oorzaak geweest van deze avontuurlijke generatie, namelijk social media. Ik denk zeker dat internet mij overtuigd heeft om te gaan reizen en waar ik dan naar toe zou willen. Daarnaast hoorde ik al vaker geruchten dat deze generatie tijdens de opvoeding de boodschap mee kreeg om te doen waar je gelukkig van wordt. Hierdoor zijn er veel jongeren met twijfels, twijfels over het leven, over zichzelf en over wat ze nou echt willen. Tja, we kunnen niet alles hebben.

Hoe reizen millenials?

De ‘kleurrijke manieren en nieuwe attitudes’ kunnen wij op reis ontdekken, de woorden worden mij in de mond gelegd. We zijn misschien niet heel volwassen, maar ach wel zelfsturend beschrijft Expedia. Er zijn verschillende redenen waarom generatie Millennial gaat reizen. De één reist om stress te verminderen en de ander voor een nieuw avontuur. Millennials reizen niet (zoals eerdere generaties) alleen met hun partner of kinderen, ze reizen vooral met vrienden of gewoon alleen.

Het gaat tijdens de reis om ervaring en echtheid, do as the locals do. Daarnaast zoeken we die verborgen plekjes, ook wel ‘hidden treasures’ genoemd.  Tuurlijk willen wij ook de hotspots van een land bezoeken, maar dit doen we op onze eigen unieke manier. Het mooie vind ik dat we hierdoor de kleine reisorganisaties hebben doen opleven. Het vrij zijn en vrije gevoel ervaren tijdens een reis is voor veel mede millennial reizigers ook niet vreemd!

Reacties via social media geven ons voldoening, tja anders zou ik mijn reiservaringen niet delen via een blog. Het liefst wil je dan ook gezien en gehoord worden. Maar echt mijn reis route laten bepalen door wat mooi is voor instagram, it is all-in the mind! Misschien stiekem toch een beetje? Net die ene mooie foto maken of toch die hoge berg beklimmen. Deze keuzes leveren gelukkig geen nadelen op tijdens een reis.

Een schijnbaar belangrijke factor voor het maken van een reis is veiligheid. Dit is dan ook te zien in het reizen naar het echte onbekende. Iets wat niet online te vinden is of waar weinig informatie over is. Dit geldt lang niet voor iedereen, want meestal als je al wat meer reiservaring hebt, ga je je grenzen hierin verleggen en uitdagingen zoeken.

Om veiligheid te waarborgen willen millenials in ieder geval ervaringsverhalen hebben gehoord. De voorkeur is om dit niet vanuit de directe omgeving te horen, maar van reisexperts en mede-boekers is ook veel voorkomend. De mening van vrienden schijnt echter minder invloed te hebben. Zal dit komen door de oudere generatie die vooral de bergen op de weg zien? Bezorgd zijn over deze millennial generatie die maar doet waar ze zin in hebben. Ja, zo hebben jullie ons zelf opgevoed toch? Daarnaast heeft de generatie vertrouwen in technologie, wat het reizen de laatste jaren ook telkens weer makkelijker maakt. In een onderzoek in 2013 schreef Expedia al dat deze generatie het meest gebruikt maakt van mobiele apparatuur op reis.

Wie kent het niet, het online boeken. Waarom we het doen, het is zo lekker gemakkelijk en snel. Wist je dat boekingswebsites de kliks precies monitoren om jou zo snel mogelijk een reis te laten boeken? Last-minute plannen zijn wij ook niet vies van, gewoon even lekker ertussen uit. Als het maar voor een mooi last-minute prijsje is.

Het onderzoek sluit af met de boodschap dat de ook wel Me-Me generatie op moet letten niet alleen aan zichzelf te denken, maar ook aan anderen!

Het artikel van Expedia over het onderzoek uitgevoerd door Future Foundation (maart, 2016) kun je hier vinden. Een vriendin attendeerde mij op de Podcasts van Megan Tan over het zijn van een millenial, je kan ze hier vinden, erg leuk!

En, ben jij een echte millenial?

 

Geef een reactie