Ontdek Granada (Nicaragua) en de natuur in de omgeving

Categorieën Amerika,Nicaragua

Dan rest ons nog de bekendste stad van Nicaragua, Granada. Hoge verwachtingen had ik van deze oude koloniale stad. Het kon ook niet anders dan tegenvallen, want Granada voelt niet aan als een Midden Amerikaans land. Het voelde soms net alsof je in Spanje ronddwaalt!

Granada (Nicaragua)

Granada is net als León een stad met charme, door de bekende Latijns-Amerikaans gekleurde huisjes. De straten in León waren in mijn beleving net wat authentieker, waardoor de stad een ruig randje kreeg. Granada voelde echt koloniaal aan. De imposante en goed onderhouden kerken stralen veel macht uit. Daarnaast genoten we volop van de (overheerlijke), maar dure eetcafés. Gedurende de reis konden we telkens weer verlangen naar een gezonde avondmaal. In Granada hadden we zoveel keus uit verschillende keukens en diverse maaltijden, dat we besloten er nog goed van te genieten. Verder kun je naast dwalen door de drukke straten, de Iglesia La Merced beklimmen en de lokale markt (Mercado Municipal) bezoeken. Maar ook in de nabije omgeving van Granada is veel te beleven.

Choco Museo Granada

Jort had nog voor mijn verjaardag (in december), meerdere verassingen voor mij in petto. Eén daarvan was ook in Nicaragua! Eindelijk was het zo ver, in Granada zouden we naar het chocolade museum de ‘beans to bar workshop’ volgen. Oftewel onze eigen chocolade maken! Dat kan ik, als chocolade monster, wel waarderen! Na een interactieve uitleg over cacao en het proces van chocola maken, stonden we onze eigen cacaobonen te roosteren. De enthousiaste gids haalde ons al snel over, om net als de Maya’s mee te doen aan het ritueel om rond het vuur te dansen en zingen. Daar gingen we: ‘Bata! Bata! Chocolate!’ Na het pellen werden de bonen met de hand tot een smeuïge cacaopasta gemaald. Hier maakten we een speciaal chocoladedrankje van, een pikante chocolademelk! Als laatst maakten we onze eigen unieke chocoladereep (met Flor de Caña rum) van Nicaraguaanse cacaobonen! Hmmmm.

La Merced, Kathedraal in Granada (Nicaragua).
Het straatleven in Granada, Nicaragua.
Granada, Nicaragua

Hotspots in Granada (Nicaragua)

In Granada werden we in de middag telkens weer overvallen door de hitte. De stad zorgde ervoor dat de warmte goed bleef hangen. Vies warm dus. De straten van Granada waren overdag vaak uitgestorven, waardoor we vooral in de ochtend en avond actief waren. Eind van de ochtend doken we dan ook vaak een westers georiënteerd eetcafé (The Gardencafé) in. Eindelijk een keer geen rijst met bonen (gallo pinto) als ontbijt, lunch en avondeten. Gelukkig begon iedere avond het straatleven weer te bruisen, vooral in de uitgaansstraat Avenida La Calzada werd het druk. Voor ook wij in de pub genoten van een victoria frost, gingen we uitgebreid dineren. Het eten in Granada was namelijk om van te smullen, van Mexicaanse (Taco stop) tot Israëlische (Pita Pita). De beste hotspots van Granada zal je niet snel missen. Gelukkig was er om het uur wel ergens happy hour, waardoor we de kosten voor Nicaraguaanse begrippen konden drukken. En zeg nou zelf, het blijft toch leuk om mensen vanaf het terras te observeren?

Kleurrijke Latijns-Amerikaanse huisjes.
Ook Jort vond de kleurrijke huisjes wel wat.

Dagtrips naar Las Isletas of Laguna de Apoyo

Granada ligt dichtbij het Nicaragua meer. In het meer liggen 365 tropische eilandjes, waar je met een boot, paddleboard of kajak naar toe kunt varen. Wij kozen voor onze allerlaatste relax dag in de Nicaraguaanse zon. Dit deden we niet bij Las Isletas, maar bij Laguna de Apoyo. Een kratermeer van 200 eeuwen oud en 200 meter diep. Het schijnt zelfs een van de schoonste wateren van Nicaragua te zijn. Maar volgens mij kan dat al snel.. Het was geen zonnige dag, dus misschien was het meer daarom niet zo helderblauw als verwacht. Het was wel heerlijk fris water om een duik in te nemen. Bij The Monkey Hut genoten we de hele dag van alle faciliteiten (strand, strandstoel, zwembanden, de wifi en het restaurant) voor 6 dollar. En dat met een fantastisch uitzicht over het kratermeer Laguna de Apoyo!

Chillen aan de Laguna de Apoyo.

Lavatour Masaya vulkaan

In het land van de vulkanen is het na vijf weken niet zo bijzonder meer om vulkanen te zien. Zelfs niet wanneer die actief is. Of wanneer je de vulkaan kunt beklimmen. Ja, een beetje verwend zijn we inmiddels wel. Maar waar we nog wel enthousiast van werden was het zien van pruttelend lava in een krater. Dat klinkt toch als een kinderdroom? Op het moment van bezoeken scheen de Masaya vulkaan super actief te zijn. Het lava was daarom erg goed te zien vanaf de kraterrand. Met een avondtour van Viva Nicaragua tours kregen we uitgebreid uitleg over de vulkaan, de geschiedenis, bezochten het museum en hadden de kans om borrelend lava te aanschouwen. Wist je dat je maximaal maar vijftien minuten bovenop de vulkaan mag staan, in verband met de schadelijke stoffen die je inademt. De Lonely Planet beschrijft nog hoe je verschillende hikes in het Parque Nacional Volcan Masaya kunt doen. Maar op moment van schrijven is dit park afgesloten en de vulkaan alleen te bezoeken met een tour. Ondanks de prijs van 15 tot 20 dollar per persoon is de tour het zeker waard! Kijk zelf maar!

Pruttelend lava in de Masaya vulkaan in de avond.

Dat was het dan, vijf weken backpacken door Nicaragua zijn voorbij gevlogen. De reis begon actief, maar gelukkig hebben we al vrij snel onze rust kunnen vinden. Nicaragua bedankt. Je hebt prachtige mensen, beschikt over fantastische natuur en bent ook nog eens goed voor de portemonnee. Wanneer mag ik terug?

Ellis is een echte low-budget backpacker. Zij geniet van elke korte en lange reis: vanaf de voorbereiding tot aan de meest spontane situaties waar ze tijdens de reis tegen aan loopt!